Rekisteröinti onnistui. Kirjaudu sisään.

Tervetuloa! Ratkaisemme. Yhdessä.

Tervetuloa! Ratkaisemme. Yhdessä.

Tarkista salasana.

Simppeli strategia toimii erityisesti vaikeina aikoina

Maailman muutokset pakottavat selkeisiin suunnanmuutoksiin. Yksinkertaistaminen on äärimmäinen taitolaji. Jos se olisi helppoa, niin strategiat olisivat kautta linjan parempia, kirjoittaa Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, muutosvalmentaja ja strategiatyön tutkija Maarika Maury.

20.5.2020 Maarika Maury
2
Maarika Maury.

Maailma on lyhyessä ajassa muuttunut radikaalisti. Pysyvästi. Monelle yritykselle talouskriisi on enemmän kuin totta. Pakon edessä tilanne on luonut monille uusia mahdollisuuksia, joita on osattu hyödyntää onnistuneesti. 

Maailman muutokset pakottavat selkeisiin suunnanmuutoksiin ja terästettyihin strategioihin. Juuri nyt on sopiva hetki unohtaa monimutkaiset, maailmaa syleilevät strategiat. Ei ole järkeä käyttää kuukausitolkulla aikaa ja säätää monikoukeroisia strategioita, joissa osallistetaan kaikki ja hyödynnetään kaikkia mahdollisia mielipiteitä – ei ainakaan tässä maailmanvaiheessa, eikä paljon muutenkaan. 

Moni saattaa jopa ajatella, että koronapaniikin keskellä ei löydy aikaa strategiatyölle ja se helposti putoaa prioriteettilistalla alimmalle riville. Sanoisin, että siinä tapauksessa koko strategia-asia on ymmärretty aivan väärin. Heitämme siis pallon johtajille. 

Kolme keskeistä asiaa

  • Nyt on oltava innovatiivinen ja todella nopea päätöksissä, miten reagoidaan ja toimitaan. Kuulin hämmästyttävän kommentin, että ”nämä ajat eivät ole niitä, jolloin voi olla luova, vaan on vain noudatettava ohjeita.” Väärin. Juuri nyt pitää olla luova, todella luova ja ideoida, miten pinteestä päästään pienimällä pahalla. Nopeita ja ketteriä päätöksiä, joita myös toteutetaan nopeasti, mutta sähläämättä.
  • Nyt pitää osata luopua. Luopua ylimääräisistä strategisista painopisteistä tai hankkeista, jotka eivät juuri nyt ole oleellisia. Pitää karsia, vähentää ja poistaa. Mitä enemmän painopisteitä ja asioita strategioissa ja projektisalkuissamme on, sitä enemmän ne syövät toisiaan elävältä. Varsinkin juuri nyt, kun resursseja on vähemmän käytettävissä.
  • Suunta pitää pystyä myös kertomaan henkilöstölle. Juuri nyt ihmiset tarvitsevat kipeimmin selkeät suuntaviivat, jotta he tietävät mihin ja miten toimintaa tai hommia priorisoidaan. Selkeä suunta vähentää myös ahdistusta. Nyt kannattaa luottaa yksinkertaisuuteen. Jos et pysty kertomaan lyhyesti, mihin organisaatiosi tulisi nyt keskittyä, olet heikoilla myös johtajana.

Kuulostaa ehkä itsestään selvältä mutta ei ole sitä. Vaasan yliopistolle tekemäni laajan tutkimuksen perusteella tiedämme tylyn faktan, että yleensä strategiat ovat sellaisia, että kukaan niitä ei tunne ja että niihin tungetaan aina turhan paljon asioita. Tutkimus kertoo, että vain kaksi prosenttia työntekijöistä tuntee yrityksen strategian ja vain 13 prosenttia johtajistakaan tietää, mitkä ne tärkeimmät painopisteet ovat. 

Tämä johtuu pitkälti ahmintastrategioista. Tärkeitä strategisia painopisteitä on tutkimuksen mukaan keskimäärin yrityksissä 26 ja julkisissa organisaatioissa vastaava määrä on 36.

Tällaisilla strategioilla ei yksinkertaisesti saada riittävästi aikaan. Monimutkaisuus johtaa siihen, että puurot ja vellit, tavoitteet ja mittarit menevät strategiaviestissä sekaisin ja lopulta vain kourallinen yritysten henkilökunnasta on perillä siitä, mihin nyt erityisesti pitäisi keskittyä. Nyt ei ole varaa tällaiseen. 

Yksinkertaistaminen on äärimmäinen taitolaji

Tutkimustuloksissa on tullut myös esille, että ne, jotka uskaltavat kirkastaa ja yksinkertaistaa strategiansa, menestyvät huomattavasti paremmin, kuin ne, jotka luotsaavat toimintaansa ”haluamme kaikki mahdolliset painopisteet, jotta kaikki saavat tahtonsa läpi” -strategialla. Tähän faktaan ei vaikuta se, minkälaiset ajat vallitsevat. Simppeli strategia toimii vaikeinakin aikoina ja erityisesti juuri silloin. 

Yksinkertaistaminen on äärimmäinen taitolaji. Jos se olisi helppoa, niin strategiat olisivat kautta linjan parempia. Asiaa ei yhtään helpota se, että bisneskoulut ympäri maailmaa opettavat monimutkaisia malleja, puhumattakaan siitä, että oppikirjatkin on kirjoitettu enimmäkseen samalla monimutkaisella tyylillä.

Menestyksen kannalta tämä vaihe on äärimmäisen tärkeää. Ja kun niitä tukia jaellaan, niin niitähän voisi hyvinkin kohdentaa hakemalla ammattiapua tähän äärimmäisen tärkeään asiaan – yksinkertaistamiseen.

20.5.2020 Anna-Kaarina Palm
0
22.5.2020 Maarika Maury
0

Osallistu keskusteluun

Tarkista salasana.

Kirjoittajasta

Maarika Maury

Maarika Maury on Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja, muutosvalmentaja ja strategiatyön tutkija Vaasan yliopistossa.