Omnicom, Houston Analytics ja talouskriisi.fi alkavat ennustaa kuluttajien ostokäyttäytymistä
Omnicom Media Group Finland ja Houston Analytics liittyvät mukaan talouskriisi.fi:n koronatalkoisiin tarjoamalla lähes reaaliaikaisen kuluttajien ostokäyttäytymisen seurannan kymmenille toimialoille.
Koronakriisi vaikuttaa rajusti talouteen paitsi kansalaisten terveyttä suojelevien rajoitusten, myös kuluttajien ostoaikomusten muuttumisen seurauksena. Vaikka rahaa olisikin, epävarmuus vaikuttaa haluun kuluttaa sitä. Tämä syventää talouden negatiivista kierrettä.
Suomen suurimpiin markkinointialan yrityksiin kuuluva Omnicom Media Group Finland ja Houston Analytics ovat rakentaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä seuraavan verkkopalvelun yritysten käyttöön. Palvelu aukeaa loppuviikosta ja sen tulokset ovat seurattavissa talouskriisi.fi -sivustolla.

Toimialoja seurannassa noin 30
Palvelussa seurataan noin 30 eri toimialaa, jotka kattavat laajan spektrin kuluttajien isoimmista hankinnoista päivittäisiin ostopäätöksiin. Indikaatorit syntyvät yhdistämällä viikottaisen kyselyn tulokset hakukoneista saatavaan tietoon, paikannustietoihin ja toimialoilta saataviin tietoihin toteutuneista kaupoista.
”Palvelussa mallinnetaan tätä kuluttajien käyttäytymisestä ja ostoaikeista kertyvää dataa ja verrataan sitä avoimen datan lähteisiin koronan leviämisestä ja hallituksen asettamien rajoitusten ajankohtiin.”
“Mallilla pyritään ennustamaan koronan aiheuttama vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, kun vertailukohtana on aikaisempien vuosien vastaava data normaalissa tilanteessa”, Omnicom Media Groupin Suomen-toimitusjohtaja Teemu Neiglick kertoo
Vielä alkavalla viikolla palvelu ei ennusta tulevia muutoksia, mutta tätä ominaisuutta rakennetaan jo. Ensimmäiset ennustavat mallit on tarkoitus julkaista huhtikuun aikana.
“Tarkoituksena on eri toimijoiden yhteispelillä rakentaa ajankohtaisin ja tarkin ennustepalvelu koronan vaikutuksista eri liiketoiminnoille”, kertoo Omnicom Media Groupin Suomen-toimitusjohtaja Teemu Neiglick.

Uusia datalähteitä haetaan vielä
Ennustemallia pyritään parantamaan entisestään useilla uusilla datakumppanuuksilla.
”Haluamme osaltamme auttaa suomalaisyrityksiä kriisin keskellä. Tuomme eri toimialoilla toimivien yritysten käyttöön ennustemallit, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen kehittyy, milloin koronan luoma poikkeustilanne on päättymässä ja milloin ja miten yritysten kannattaa palautuvasta tilanteesta ottaa kaikki irti”, Neiglick sanoo.
”Jo nyt näemme että Koronan vaikutus ei ole kaikille toimialoille tasapuolinen ja uskomme vahvasti, että tästä kriisistä osa yrityksistä tulee entistä vahvempina ulos.”
Omnicom Media Group on yksi maailman suurimmista mediatoimistokonserneista, jonka toimistoja Suomessa ovat mediatoimistot ToinenPHD ja OMD Finland. Suomalainen Houston Analytics on kuluttajakäyttäytymisen ja kaupan ennustavan analytiikan edelläkävijöitä.