Rekisteröinti onnistui. Kirjaudu sisään.

Tervetuloa! Ratkaisemme. Yhdessä.

Tervetuloa! Ratkaisemme. Yhdessä.

Tarkista salasana.

Omnicom, Houston Analytics ja talouskriisi.fi alkavat ennustaa kuluttajien ostokäyttäytymistä

Omnicom Media Group Finland ja Houston Analytics liittyvät mukaan talouskriisi.fi:n koronatalkoisiin tarjoamalla lähes reaaliaikaisen kuluttajien ostokäyttäytymisen seurannan kymmenille toimialoille.

14.4.2020 Atte Jääskeläinen
2

Koronakriisi vaikuttaa rajusti talouteen paitsi kansalaisten terveyttä suojelevien rajoitusten, myös kuluttajien ostoaikomusten muuttumisen seurauksena. Vaikka rahaa olisikin, epävarmuus vaikuttaa haluun kuluttaa sitä. Tämä syventää talouden negatiivista kierrettä.

Suomen suurimpiin markkinointialan yrityksiin kuuluva Omnicom Media Group Finland ja Houston Analytics ovat rakentaneet kuluttajien ostokäyttäytymistä seuraavan verkkopalvelun yritysten käyttöön. Palvelu aukeaa loppuviikosta ja sen tulokset ovat seurattavissa talouskriisi.fi -sivustolla.

Tyhjä wc- ja talouspaperihylly Helsingin Ruoholahden Citymarket -myymälässä maaliskuun puolivälissä. Kuluttajat hamstrasivat säilyviä elintarvikkeita, vessapaperia, talouspaperia ja saippuaa. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Toimialoja seurannassa noin 30

Palvelussa seurataan noin 30 eri toimialaa, jotka kattavat laajan spektrin kuluttajien isoimmista hankinnoista päivittäisiin ostopäätöksiin. Indikaatorit syntyvät yhdistämällä viikottaisen kyselyn tulokset hakukoneista saatavaan tietoon, paikannustietoihin ja toimialoilta saataviin tietoihin toteutuneista kaupoista.

”Palvelussa mallinnetaan tätä kuluttajien käyttäytymisestä ja ostoaikeista kertyvää dataa ja verrataan sitä avoimen datan lähteisiin koronan leviämisestä ja hallituksen asettamien rajoitusten ajankohtiin.”

“Mallilla pyritään ennustamaan koronan aiheuttama vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen, kun vertailukohtana on aikaisempien vuosien vastaava data normaalissa tilanteessa”, Omnicom Media Groupin Suomen-toimitusjohtaja Teemu Neiglick kertoo

Vielä alkavalla viikolla palvelu ei ennusta tulevia muutoksia, mutta tätä ominaisuutta rakennetaan jo. Ensimmäiset ennustavat mallit on tarkoitus julkaista huhtikuun aikana.

“Tarkoituksena on eri toimijoiden yhteispelillä rakentaa ajankohtaisin ja tarkin ennustepalvelu koronan vaikutuksista eri liiketoiminnoille”, kertoo Omnicom Media Groupin Suomen-toimitusjohtaja Teemu Neiglick.

Teemu Neiglick

Uusia datalähteitä haetaan vielä

Ennustemallia pyritään parantamaan entisestään useilla uusilla datakumppanuuksilla.

”Haluamme osaltamme auttaa suomalaisyrityksiä kriisin keskellä. Tuomme eri toimialoilla toimivien yritysten käyttöön ennustemallit, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen kehittyy, milloin koronan luoma poikkeustilanne on päättymässä ja milloin ja miten yritysten kannattaa palautuvasta tilanteesta ottaa kaikki irti”, Neiglick sanoo.

”Jo nyt näemme että Koronan vaikutus ei ole kaikille toimialoille tasapuolinen ja uskomme vahvasti, että tästä kriisistä osa yrityksistä tulee entistä vahvempina ulos.”

Omnicom Media Group on yksi maailman suurimmista mediatoimistokonserneista, jonka toimistoja Suomessa ovat mediatoimistot ToinenPHD ja OMD Finland. Suomalainen Houston Analytics on kuluttajakäyttäytymisen ja kaupan ennustavan analytiikan edelläkävijöitä.

14.4.2020 Petri Kitula
0
15.4.2020 Jussi Granberg
0

Osallistu keskusteluun

Tarkista salasana.

Kirjoittajasta

Atte Jääskeläinen

Atte Jääskeläinen on LUT-yliopiston Professor of Practice ja median strategiaa ja kulttuurimuutoksia Euroopassa konsultoiva yrittäjä. Hän on toiminut aiemmin muun muassa Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtajana, STT:n toimitusjohtajana ja päätoimittajana sekä taloustoimituksen esimiehenä Helsingin Sanomissa.