Kuluttajien ostoaikeissa tapahtui merkittävä käänne parempaan
Kuluttajien ostoaikomuksissa tapahtui viime viikolla ensimmäisen kerran koronakriisin aikana käänne parempaan. Useiden toimialojen ostoaikomuksissa oli tuntuvaa kasvua ensimmäistä kertaa seitsemän viikon mittausjaksolla.
Erityisen paljon lisääntyivät aikeet auton hankintaan, asunnon ostamiseen sekä kodin kunnostukseen. Kotimaassa kiinnostavat korona-aikaan sopivat tavat viettää aikaa: Luontokohteet ja mökkeily omalla mökillä. Myös mökin vuokraaminen kiinnostaa.
Muutos autojen ostoaikeissa oli merkittävä: Uusien autojen osalta se nousi kymmenen prosenttiyksikköä ja aikeet ostaa käytetty auto vielä enemmän.
Myös asuntojen ostoaikomukset lisääntyviät merkittävästi ja ainakin tällä mittarilla näyttäisivät palautuneet kriisiä edeltävälle tasolle.
Matkailun tilanne silti lohduton
Matkailun osalta tilanne on kuitenkin lohduton. Useat siihen liittyvät indikaattorit osoittavat aikomustenkin tasolla 80 prosentin laskua koronaa edeltävästä ajasta. Todellinen ostaminen on vähentynyt vielä enemmän.
Sama on tilanne kesätapahtumien osalta.
Jyrkimmät miinukset koronaa edeltävästä ajasta on ulkomaan lentojen ja lomamatkojen ostoaikomuksissa, kotimaan hotellimatkoissa mutta myös aikomuksissa vierailla suurissa kauppakeskuksissa.
Korona on lisännyt kuluttajien kulutusaikomuksia aloilla, jotka sopivat hyvin kriisin ja siitä johtuvien rajoitusten luonteeseen: Ostaminen verkossa, digitaaliset viihdepalvelut ja kodin laittaminen kuntoon. Myös verkon yli harjoitettava jooga tai ryhmäliikunta kiinnostavat.
Pankkitilille säästäminen ja sijoittaminenkin ovat kiinnostavampia kuin ennen koronaa.
Ostoaikomukset Omnicom Media Groupin tilaamaan tutkimukseen, joka perustuu internet-paneelissa toteutettuun tuhannen hengen kyselyyn sekä Google-hakuihin, josta tiedot saadaan Googlen rajapinnan kautta. Palvelu on toteutettu yhteistyössä Houston Analyticsin ja talouskriisi.fi:n kanssa.